Projiceringar

Är en psykologisk term som innebär att en person för över sina känslor till en annan.
Postiv projection är lycka, empati, omtanke m.m.
Negativ är Ångest, stress, rastlöshet m.m.

Tillexempel jag sitter och spelar TV-spel en tjej kommer då in och säger att jag måste sluta för att hon ska titta på en film även fast jag påpekar att jag bara måste spela klart partiet och spara så står hon där och stampar.

Hon får då över sin ångest och rastlöshet på mig.

Det finns dock vissa metoder för att motverka detta.
1. Tala med lung ton och förklara att det är viktigt för dig att slutföra det då håller på med.

2. Gå därifrån.

3. Om du gjort ettan och tvåan och fortfarande känner dig låg så tala med en psykolog, kurator eller anhörig som du har respekt för.

Det är viktigt att komma ihåg att negativ projicering bara är personen i frågas problem och inte ditt. Kan vara svårt att märka ibland men om du mår dåligt utan att du vet varför så kan det bero på att du har blivit utsatt för en projection.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0