Psykbrev och psykologiska tankar.

Fick  hem mina journaler från psyket. Diagnos: Panik ångest med depressioner. Sedan kunde man läsa att jag läste för mycket psykologi och ställde min egen diagnos och därför inte lyssnade på de inkompententa läkarna som bara har suttit på sina feta arslen och läst psykologi böcker i 20-30 år.

Har de varit psykisk sjuka i hela sitt liv och testat drygt 50 olika medeciner?
Nej självklart inte!

Erfarenhet kan man inte läsa sig till!

Psykologi är  teori precis som filosofi. Alla är individuella, alla regerar olika på medeciner.
Diagnoser? Skit i det alla psykiska sjukdommar går in i varandra som jag sa innan.

En kris eller påfrästande händelse kan leda till depression som kan leda till ångest som kan leda melankoli (djup depression) När man väl kommer på banan igen så kan Melankolin utvecklas till Mani. Man är inte van med att må "normalt" och blir överexalterad, euroforisk. Detta kan gå över men  en manisk fas  kan leda till Vanföreställningar som Storhetsvansine.  Går det så långt är Sjukdomsinsikten oftast obefintlig, man drar igång en massa projekt som man inte slutför. Man får ökad sexuell lust och slösar med pengar. Impulskontrollen är dålig och man är inte rädd för något alls.

Detta skulle psykiatriker diagnosera som Bipolär Sjukdom (Manodeppresivitet) men med dessasymptom skulle personen lika gärna lida av Borderline (gränslinje mellan Neuros och Psykos), ADHD ( vissa personer (med ADHD pendlar mellan depressioner och hypermaniska peioder)

Det jag försöker säga att man inte ska maniskt följa DSM som många i den svenska psykvården gör.

Du känner din hjärna bäst av alla även om du är psykisk sjuk glöm aldrig det!


 /Oscar Bruce                           
      

Kommentarer
Postat av: Sabi

SV: Ja då skall jag förklara. Eller inte jag för då kommer du inte förstå någonting, haha men kolla på den här filmen , den förklarar allt typ 40 sek lång:http://www.bloggkoll.com/tour/tour.swf

2009-06-17 @ 17:28:50
URL: http://sabi.blogg.se/sabahudinsabani

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0